Žrtva vlastitog uspjeha

Nedavno sam imao privilegiju provesti nekoliko dana kao član tima jednog od najboljih profesionalaca u svom poslu – osobe koja je već niz godina na vrhu europske scene, s nizom svjetskih priznanja i uspjeha. Razina posvećenosti i stručnosti koju je ta osoba postigla graniči gotovo s nemogućim. Godine i godine stručnog usavršavanja, nerijetko i kod svojih najvećih konkurenata, koji su joj time odali priznanje za ono što je postala. No, na ovom se natjecanju dovela se do granice krajnje psihofizičke iscrpljenosti – što ju spriječilo da iskoristi svoje teško stečene stručne vještine do željenog maksimuma.     

Postignuti rezultat bio je dobar, ali ne i dovoljan za prvo mjesto.

Zašto dijelim s vama ovu priču?

Zato što i kod takvih vrhunskih profesionalaca, izvrsnost isključivo u stručnim vještinama nije više dovoljna za uspjeh.

Drugim riječima, prevelikim fokusiranjem na stjecanje stručnih vještina postajemo žrtve vlastitog uspjeha.

Danas s pouzdanošću znamo da stručne vještine čine manje od 20 % onog što nam je potrebno za poslovni uspjeh. Odmah ću se ograditi – nije stvar u postocima, nego u činjenici gdje vam je primarno fokus. I ne trebamo se zavaravati – bez obzira na to čime se bavimo, formula za uspjeh je ista. Svako zvanje nosi sa sobom “atribut” poslovnog uspjeha jer se društvo transformiralo u “poslovno” i tehnološko društvo nadmetanja i konkurencije.

Problem osobe iz današnje priče nije bila nedovoljna razina njezine stručnosti. Njezin je problem pogrešan poslovni model u kojem previše toga ovisi o njoj. A za sve nas postoji granica koliko možemo podnijeti i isporučiti onda kad je to najpotrebnije.

Ne pišem ovo da bih pametovao drugima. Pišem ovo jer i sam imam problema s nedovoljno zrelim poslovnim modelom u kojem još uvijek previše toga ovisi o meni.

Prečesto se susrećem s ovim “uzorkom” u svom poslu.

Gotovo svaki moj klijent uvjeren je da će mu ulaganje u kliničke vještine donijeti željeni uspjeh. Na samom početku njihove karijere, fokus na izgradnju kliničkih vještina neophodan je jer stvaramo temelj na kojem ćemo graditi sve ostalo.

Ali što je veći uspjeh, to je veća potreba za komunikacijom, financijskom pismenošću, vođenjem sebe i drugih. Moramo znati kako izgraditi poduzetnički “mindset” kod sebe i drugih.

Postoji točka u kojoj stomatolog postaje žrtvom vlastitog uspjeha, drugim riječima postaje najbolje plaćeni zaposlenik u vlastitom biznisu.                                  To se nije dogodilo zbog nedostatka njegovih kliničkih vještina.

Problem je u tome što je “bol” za promjenu nedovoljna.

Trenutačno se izazovi s kojima se suočavate možda ne čine hitnima. Možda ćete pomisliti: “Može pričekati” ili “Za sada nam ide dobro.” Ali baš kao i u ranoj fazi kronične bolesti, ti mali problemi na kraju će tiho eskalirati.

Zanemarivanjem poslovne strane i stavljanjem prevelikog naglaska na kliničke vještine, naš “junak” s početka priče postaje “usko grlo” svog biznisa.

Na prste jedne ruke možemo nabrojati ljude koji su od sebe napravili brend poput Michaela Jordana. Brend koji je nadišao i njega samog i koji će ga nadživjeti.

Vjerojatno 99,9 % ljudi neće napraviti brend od sebe koji je poslovno dovoljno uspješan, a da ne ovisi o drugima.

Mi ostali moramo stvarati uspjeh razvijajući odnose i koristeći se vremenom drugih ljudi – i tu nam kliničke vještine ne mogu pomoći.

Ako to ne shvatimo na vrijeme, u nama će se početi iz dana u dan stvarati sve veće nezadovoljstvo i frustracija, koju ni velika količina novca ne može riješiti. Zato što će sve u tom poslu ovisiti samo o jednoj osobi – ovisit će o nama.

Ako mi ne možemo isporučiti, onda ni cijeli naš biznis ne može isporučiti.

Čestitam – upravo ste postali žrtvom vlastitog biznisa!

Stoga vrijedi zastati na trenutak i promisliti – što je ustvari moj temeljni problem s kojim se suočavam?

Je li stvar u nedostatku moje kliničke stručnosti ili u nečem drugom?

Jesu li svi članovi mog tima vrhunski igrači koji mogu nositi dio tereta?                                   

Je li moja vizija toliko snažna i jasna da privlači i motivira sve ljude oko mene?

Je li moj poslovni model skalabilan ili sve ovisi o meni?

Ili kako bi jedan od najvećih autoriteta u biznisu, Keith Cunningham odlično rekao: “Kad bi moj posao mogao govoriti, što bi točno rekao o sebi?”

Uzorak je uvijek isti – preveliki fokus na stručna, klinička ili domenska znanja, stvara biznis koji uvijek ima jedan ključni rizik – vlasnika koji je zanemario poslovnu stranu svog biznisa i postao najveća kočnica vlastitom biznisu. Vlasnika koji je postao žrtva vlastitog uspjeha.  Nema jednostavnog recepta za takve situacije – ako vam netko tvrdi drukčije, velika je mogućnost da nije nikad imao uspješan vlastiti biznis.

Ali smjer je vrlo jasan – moramo se posvetiti i poslovnoj strani našeg biznisa.

Ili kako bi to lijepo rekla dr. Monica Goldenberg, uspješna ortodontica iz Austina (Teksas): “Ako želim uživati u kliničkoj strani svog biznisa, onda moram naučiti, razumjeti i prakticirati i poslovnu stranu svog biznisa.” Za to je potrebno suočavanje s grubom stvarnošću. 

A da bismo to mogli, mora nam biti stalo.

Mora nam biti stalo da stvorimo zdrav biznis. Moramo stvoriti biznis koji ne ovisi o nama jer ako biznis ovisi o nama, onda nemamo biznisa – imamo radno mjesto u tom biznisu. U konačnici, moramo stvoriti biznis koji bi netko drugi poželio kupiti.

A to je moguće tek kad prestanemo prodavati svoje vrijeme za novac i počnemo svojim novcem kupovati vrijeme drugih ljudi.

Sve dok prodajemo svoje vrijeme za novac, svrha i cilj našeg biznisa je ostvariti što je moguće veći prihod. Takav način funkcioniranja ima dvije velike mane: postoji gornja granica prihoda koju ne možemo prijeći i mi smo najveći rizik u tom poslu.

Investitori ne kupuju biznise koji imaju ograničene prihode i uz to rizik koji je koncentriran u jednu osobu – vlasnika.

Tek kad počnemo svojim novcem kupovati vrijeme drugih ljudi, počinjemo stvarati “poluge” – čime uklanjamo oba spomenuta rizika.

Previše stomatologa ostane “zaključano” u poslovnom modelu prodaje svog vremena za novac, čime se uskraćuju za vlastitu slobodu jer će takav biznis uvijek ovisiti o njima.

Ultimativni cilj svakog čovjeka je da bude slobodan. Financijski, osobno, poslovno, emotivno, fizički – definiciju vaše slobode prepuštam svakom od vas.

Ne možemo biti slobodni ako smo žrtva vlastitog uspjeha.

Ako smo u ulozi žrtve, znači da nismo uzrok događanja u svom životu. Vrijeme je da postanemo uzrok, a ne posljedica.

Vrijeme je da život radi za nas, a ne da nam se događa.

Autor: Siniša Drobnjak
Objavljeno u časopisu Dental Tribune Hr 3-2024
Plaćeni oglas
Plaćeni oglas

Kontakt

O nama

Dental Media Grupa d.o.o. specijalizirana je marketinška agencija u dentalnoj djelatnosti s jasnom vizijom pružanja kvalitetne i potpune usluge krajem korisniku.
Od 2007. godine nosioci smo franšize vodećeg svjetskog stručnog časopisa Dental Tribune International za Hrvatsku.

Mi smo tu radi vas.

Prijava za newsletter

* označena polja su obavezna