Što je EBITDA i zašto je bitna?

Svi koji su bili izravno ili neizravno uključeni u proces kupoprodaje svojih poliklinika (ili barem u razgovoru oko kupoprodaje), neminovno su čuli za taj pojam. U ovom članku osvrnut ću se na ovaj pokazatelj, pokazati kako dolazimo do te vrijednosti te koju ulogu ima u određivanju vrijednosti poliklinike.

Prije svega, očigledno je da je mjerenje profita ključno za određivanje vrijednosti poslovanja pa je logično postaviti pitanje koji je najbolji način za mjerenje profitabilnosti?

U članku prošlog izdanja časopisa Dental Tribune Hr. detaljnije sam se osvrnuo na financijske izvještaje od kojih je svakako jedan od najvažnijih račun dobiti i gubitka – navedeni izvještaj u svojoj gornjoj liniji prikazuje prihod vaše poliklinike te neto dobit u donjoj liniji. Račun dobiti i gubitka može pokazati koliko je poslovanje zaradilo, međutim mnoge varijable mogu utjecati na ove brojeve, a neki od ključnih elemenata nalaze se upravo između prihoda i neto dobiti.

U ovom trenutku uvodimo EBITDA-u koja je, iako nije službeno priznata prema općeprihvaćenim računovodstvenim načelima niti je uključena u financijske izvještaje koji su u skladu s tim načelima (nego se moraju zasebno izračunati), iznimno važan pokazatelj u ekonomskom životu vašeg poslovanja. Ovaj pokazatelj može vam pomoći analizirati profite bez ometanja varijabli, tako da možete točnije izmjeriti svoj stvarni napredak.

Zašto ne neto dobit?

Donja linija u računu dobiti i gubitka (neto dobit) opterećena je vrijednostima nakon zarade – tj. strukturom kapitala i poreznim obvezama (struktura kapitala odnosi se na potencijalne obveze po kreditima koje poliklinika možda ima iskazane u svojoj bilanci). Uz to, neto dobit uključuje i, u ovom slučaju, nepotrebne stavke koje utječu na profitabilnost prakse, poput amortizacije. Nasuprot tomu, EBITDA isključuje ove informacije, omogućujući investitorima i analitičarima da se koriste tim vrijednostima za investicijsku analizu ili procjenu poslovanja. Posljedično, EBITDA je funkcionalnija mjera financijske uspješnosti.

Definicija EBITDA-e

EBITDA je skraćenica za dobit prije kamata, poreza i amortizacije (engl. Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization); EBITDA = neto dobit + kamate + porezi + amortizacija. EBITDA je široko upotrijebljen pokazatelj za mjerenje financijske uspješnosti i projekciju potencijala zarade.

Ova metrika odražava profitabilnost poslovanja prije odbitaka za kapitalnu imovinu (amortizacija), kamate i poreze. EBITDA, osim što isključuje novčane troškove kao što su kamate i porezi, također dodaje natrag nenovčanu stavku – amortizaciju. Što je EBITDA viša, to je bolja vaša profitabilnost za određeno razdoblje.

Ograničenje korištenja EBITDA-om

EBITDA nije službeno priznati pokazatelj, odnosno metrika profitabilnosti prema GAAP-u (općeprihvaćena računovodstvena načela). Kako bi zadovoljile zakonom propisane zahtjeve za izvještavanjem, javne tvrtke i druge financijske institucije koje moraju biti u skladu s načelima GAAP-a ne mogu se koristiti EBITDA-om kao zamjenom za pokazatelje koje odobrava GAAP.

Međutim, mnoge financijske tvrtke, posebno financijski analitičari koji se bave procjenom vrijednosti, i dalje izvještavaju o EBITDA-i uz pokazatelje koje odobrava GAAP jer su ključni za analizu uspješnosti i vrednovanje. EBITDA se često primjenjuje u procesu vrednovanja dentalnih poliklinika.

Komponente metrike EBITDA

Za pravilno korištenje EBITDA-om potrebno je razumjeti svaki element formule:

  • Dobit – ono što vaša poliklinika donosi tijekom određenog razdoblja. Da biste utvrdili ovu komponentu EBITDA-e, oduzmite operativne troškove od ukupnog prihoda.
  • Kamate – trošak kamata odnosi se na trošak servisiranja duga. U EBITDA-i, troškovi povezani s kamatama ne oduzimaju se od dobiti.
  • Porezi – EBITDA mjeri poslovnu zaradu prije plaćanja poreza. Dobit prije kamata i poreza također se često naziva operativna dobit, koja se može izraziti kao EBIT.
  • Amortizacija – predstavlja gubitak vrijednosti nematerijalne i materijalne imovine općenito povezano s upotrebom tijekom vremena, kao što su strojevi, vozila ili patenti. U izračunu EBITDA-e, amortizacija se vraća u operativnu dobit.

Područja korištenja EBITDA-om

EBITDA je korisna u sljedećim poslovnim aktivnostima:

  • Budžetiranje – za određivanje sposobnosti poslovanja da generira prihode i potencijalno zadovolji nove financijske obveze.
  • Ulaganje – za donošenje odluke imate li dovoljno kapitala i financijskih sposobnosti za ulaganje u akviziciju ili širenje.
  • Planiranje izlazne strategije – za planiranje prodaje vaše poliklinike. EBITDA je jedan od najvažnijih pokazatelja kojima se koristi za financijsku analizu i procjenu vrijednosti te može uvjeriti kupce da se stvarna vrijednost vaše poliklinike odražava u ispravnoj traženoj cijeni.
  • Restrukturiranje poslovanja ili smanjenje – analiza EBITDA-e pomoći će vam da donesete objektivne, a ne subjektivne odluke o povećanju ili smanjenju poslovanja na temelju stvarnih financijskih pokazatelja.

U prvom paragrafu smo već spomenuli da, kao izvor mjerila profitabilnosti poliklinike, imamo račun dobiti i gubitka te pripadajući neto rezultat pa se postavlja pitanja zašto se onda koristiti EBITDA-om?

Ovim pokazateljem intenzivno se koriste oni koji žele kupiti ili investirati u dentalne poliklinike. S pomoću tog pokazatelja potencijalni kupci mogu lakše uspoređivati različite poliklinike. Ako ste zainteresirani za eventualnu prodaju svoje poliklinike, morat ćete evaluirati, odnosno obračunati EBITDA-u.

Međutim, porezi, amortizacija i trošak kamata igraju ključnu ulogu u financijskoj dinamici poslovanja. Primjerice, ne treba zaboraviti da, s obzirom na to da EBITDA ignorira trošak servisiranja duga (kamatni trošak), može ponekad pružiti zavaravajući prikaz poslovanja.

Dok potencijalni kupci pažljivo gledaju EBITDA-u, ovo nije jedini pokazatelj koji bi trebalo analizirati. Potencijalni investitori mogu dobiti potpuniju sliku ukupnog poslovanja i financijskih performansi pregledavajući sve elemente financijske dinamike.

Analiza poliklinike od treće strane

Investitori, kupci i financijski analitičari uvelike se oslanjaju na EBITDA-u kako bi „uspoređivali jabuke s jabukama“ prilikom procjenjivanja dentalnih poliklinika. Dok poliklinike mogu imati različite strukture kapitala, primjenom vrijednosti EBITDA-e omogućuje se normalizacija vrijednosnih metrika. Uklanjanjem varijabli vezanih uz oporezivanje i trošak kapitala posebno, potencijalni kupci mogu dobiti jasniju sliku o učinku „core“ poslovanja i potencijalu za generiranje novčanog toka.

EBITDA-om se može koristiti za uklanjanje ključnih čimbenika koji bi mogli zamagliti pogled na to koliko dobro dentalna poliklinika posluje:

  • Porezi, s obzirom na to da mogu fluktuirati i često nisu pod vašom kontrolom.
  • Kamate, jer su povezane s financiranjem i mogu se značajno razlikovati ovisno o strukturi kapitala. Kamate možda ne zabrinjavaju kupca poliklinike jer možda planiraju pristupiti jeftinijem kapitalu (osobno financiranju) ili eliminirati dug.
  • Amortizacija se dodaje natrag jer se radi o nenovčanom trošku.

EBITDA je ključni pokazatelj u procjeni vrijednosti poliklinike. Dentalne poliklinike često se vrednuju od četiri do petnaest puta iznosa EBITDA-e (multiplikatori EBITDA-e), ovisno o mnogim drugim čimbenicima te tržištima gdje poliklinike posluju. Da bi vaša poliklinika izgledala privlačnije, možda ćete htjeti povećati i stabilizirati EBITDA-u. EBITDA kojom se koristi za procjene ne bi trebala biti jedinstveni broj. EBITDA se obično prosječno računa tijekom prethodnih tri do pet godina kako bi se potvrdila točnost kalkulacija.

Kako povećati EBITDA-u?

Jedan način je smanjenje vaših troškova. Što su vaši troškovi niži, to je veća vaša EBITDA. Svaki euro koji uštedite mogao bi rezultirati znatno većim promjenama u potencijalnoj prodajnoj cijeni prakse. Drugi je način povećanje prihoda, što će povećati vašu EBITDA-u i, posljedično, vašu prodajnu cijenu.

EBITDA je iznimno korisni pokazatelj za financijsku kontrolu te daje vlasnicima poliklinika i potencijalnim kupcima uvid u zdravlje poslovanja, kao i pomoć pri određivanju vrijednosti poliklinike.

Pružamo podršku u svim oblicima financijskog savjetovanja, analizama profitabilnosti, vođenju kupoprodajnog procesa te, naravno, detaljnoj analizi EBITDA-e.

Autor: Nikola Smilčić
e-mail: nikola.smolcic@externalis-savjetovanje.hr
www.externalis-savjetovanje.hr
Plaćeni oglas
Plaćeni oglas

Kontakt

O nama

Dental Media Grupa d.o.o. specijalizirana je marketinška agencija u dentalnoj djelatnosti s jasnom vizijom pružanja kvalitetne i potpune usluge krajem korisniku.
Od 2007. godine nosioci smo franšize vodećeg svjetskog stručnog časopisa Dental Tribune International za Hrvatsku.

Mi smo tu radi vas.

Prijava za newsletter

* označena polja su obavezna